نظرسنجی آنلاین

آشنایی با نکات و ترفند های ساخت نظرسنجی آنلاین

نظرسنجی آنلاین

آشنایی با نکات و ترفند های ساخت نظرسنجی آنلاین

چگونه می توان به طور واقعی از بیماران ، نمونه تصادفی گرفت ؟

هنگام برنامه ریزی نظرسنجی در بیمارستان ، بعید است که شما از هر یک از بیماران خود بتوانید نظر سنجی کنید ، زیرا تعداد بیماران بیمارستان بسیار زیاد است. به همین دلیل ، نمونه گیری تصادفی روش ارجح است.


  

منظور از نمونه گیری تصادفی این است که لیستی از تمام بیماران احتمالی که شرایط ورود به دایره نظرسنجی را داشته باشند را آماده کرده  و سپس از این لیست آماده شده  یک گروه فرعی را انتخاب می کنید که ویژگی این گروه فرعی این است که به طور کلی نشان دهنده کل جامعه مورد نظر باشند . 

به دست آوردن یک نمونه تصادفی شاید کار  ساده ای به نظر می رسد ، اما اگر واقعاً تصادفی باشد ، عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.


اگر از هر 6 بیمار که وارد بیمارستان شده است نظر سنجی کنید آیا نمونه تصادفی دارید؟ نه ، این یک نمونه تصادفی نیست و در اینجا چند دلیل وجود دارد:


• دلایل زیادی برای مراجعه فرد به بیمارستان وجود دارد از جمله: آزمایشات برنامه ریزی شده ، مراقبت های اورژانسی ، خون گیری و غیره.

• شما فقط از ورودی اتاق اورژانس نمونه برداری کرده اید و نه از ورودی اصلی


در اینجا چند روش نمونه گیری تصادفی برای بررسی رضایت بیمارستانی یا نظرسنجی پزشکی همراه با جوانب مثبت و منفی هر یک آورده شده است:


1. نمونه گیری تصادفی ساده - بیماران را به طور تصادفی از لیست کاملی که جراحی کرده اند یا از یک مرکز خاص استفاده کرده اند انتخاب کنید


• مزیت - انجام آن برای گروههای کوچک آسان است

• ضعف: نمونه های کوچک و پر زحمت ممکن است مغرضانه باشند یا برای جمعیت بیمار نمایان نباشند


2. نمونه گیری سیستمیک - تعداد مشخصی را در لیست بیمارانی که جراحی کرده اند انتخاب کنید


• مزیت: انتخاب هر 3 یا 5 بیمار از میان بیماران آسان است

• الگوی تکرار از معایب در گروه بالقوه بیمار می تواند تعصب ایجاد کند


3. نمونه گیری تصادفی طبقه ای - جمعیت بیمار را به بخش هایی مانند: سن ، جنسیت ، مسئله بهداشت تقسیم کنید و سپس از هر یک از این بخشها یک نمونه تصادفی انتخاب کنید


• نمونه گیری ساده : نمونه گیری تصادفی ساده بیشتر شبیه این است که به صورت تصادفی بیمارانی را از میان جمعیت بیماران بیمارستان انتخاب کنید . 

• نقطه ضعف: می تواند برای محاسبه جمعیت بیمار و اندازه نمونه برای هر بخش ، کار زیادی انجام دهد


4. نمونه تصادفی خوشه ای بیماران. داده ها از کل خوشه جمع آوری می شود. مثال: "همه بیماران در مرکز جراحی  امام علی جراحی کردند"


• مزایا - راحت و گران

• معایب - خوشه ها متغیرهایی دارند و تعصب را وارد می کنند


همانطور که در روش های نمونه گیری بالا مشاهده می کنید ، شما باید روشی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای نظرسنجی بیمارستان شما باشد. کشف اینکه کدام روش نمونه گیری برای بررسی پزشکی خاص شما ، چه بزرگ و چه کوچک ، بهترین نتیجه را دارد ، در استخراج اطلاعات مورد نظر شما برای تحقیق بسیار حیاتی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد